Blog

Literary guerrillas take Barnes & Noble




The chilly expanse of pavement in front of the Union Square Barnes & Noble megastore was still empty last Tuesday at 6 PM. The tall security guard inside was unaware that the author Lisa Dierbeck was supposed to be reading in 25 minutes. The old male employee at the information desk was also unaware. At 6:15 people with red flowers pinned to their hats or lapels started entering the store. They took posts waiting in front of display tables. They asked clueless staffers about a Lisa Dierbeck reading. They scanned for others like themselves. Soon small clusters of flower wearers started sprouting all over.

The flower wearers were following the instructions of a message posted online the night before by the newly formed publishing collective and imprint Mischief and Mayhem. It was titled, “M+M Takes B&N!" At 6:25 supporters were to mobilize outside of the store to witness a guerrilla reading meant to “reclaim literature from soulless retailers."

M+M is five peeved writers responding to the commercial publishing industry, which they feel values marketability over content and greedily grants most writers only measly returns. They hold particular scorn for mega retailers, such as Barnes & Noble, which stock only commercially viable books on their shelves, thus influencing publishers and editors to provide them. The imprint will sell “adventurous, strange, disturbing fiction" directly to customers throu

gh e-books or print-on-demand paperbacks: a process that cuts a multitude of costs (the bookstore’s cut, the distributor’s cut, shipping, pulping) so that the writer can stand to make a 50 percent profit.

Read more.

Mundos imaginarios

La imaginación, los mundos que surgen cuando creamos, no suelen estar globalizados. A nadie le parece poético un informe de ventas, ni una expresión de amor en un correo electrónico, y como tal no suelen aparecer en novelas o poesías contemporáneas. ¿Qué crees que significa esto? ¿Por qué sí para vivir, pero no para crear? Nos dan la oportunidad de ser dioses y creamos un mundo diferente, ¿por qué no hacemos diferente el nuestro?

Tenemos miedo de crear un mundo nuevo. Renegamos del que tenemos pero nos da pánico crear uno nuevo. ¿Y si llega a ser bueno? ¿Y si llega a ser más justo?…

Creo que la literatura nos permite habitarlos, aunque más no sea por un ratito…



Los mejores libros del año según Ñ

Clarín dedicó el último suplemento cultural Ñ a reseñar lo que nos dejó el 2010. Por ser el año del bicentenario, el mercado editorial argentino estuvo bien movido. El viernes 24/12 adnCultura hará lo suyo.

2010, el año de las traducciones

Con la Feria de Frankfurt como motor, este año la literatura argentina fue objeto de una cantidad de traducciones poco habitual –incluso a idiomas insospechados, como el malayo, el danés o el esloveno–, gracias a una irradiación que llegó a 33 países y 28 lenguas. Mientras tanto, en las librerías locales, nuevos títulos y sellos independientes suman propuestas de calidad. A manera de orientación, Ñ propone una selección de los títulos más significativos, con recomendaciones de escritores y críticos.


La selección de narrativa Argentina incluye:

  1. Agosto. Romina Paula. Entropia.

  2. Los daños materiales. Matilde Sanchez. Alfaguara.

  3. Historia del pelo. Alan Pauls. Anagrama.

  4. Más liviano que el aire. Federico Jeanmaire. Alfaguara.

  5. Blanco nocturno. Ricardo Piglia. Anagrama.

  6. Desalmadas. Maria Martoccia. La bestia equilátera.

  7. Lisboa. Un melodrama. Leopoldo Brizuela. Alfaguara.

  8. La hora de los monos. Federico Falco. Emece.

  9. En cinco minutos, levántate Maria. Pablo Ramos. Alfaguara.

  10. Yo era una mujer casada. Cesar Aira. Blatt & Rios.
Notas relacionadas:

Yann Arthus-Bertrand: A wide-angle view of fragile Earth

In this image-filled talk, Yann Arthus-Bertrand displays his three most recent projects on humanity and our habitat -- stunning aerial photographs in his series "The Earth From Above," personal interviews from around the globe featured in his web project "6 billion Others," and his soon-to-be-released movie, "Home," which documents human impact on the environment through breathtaking video.

Los mejores libros del 2010 según The Guardian

El 11 de diciembre el diario inglés publicó la lista de los mejores libros de ficción del año realizada por su editor literario, Justine Jordan. Al igual que sucede con la selección de New York Times, encabeza la lista la novela Freedom de Jonathan Franzen y One de David Nicholls.

Completan la lista:
It was a great 12 months for the comic novel, with Howard Jacobson’s uproarious investigation of grief, friendship and British Jewishness, The Finkler Question(Bloomsbury, £18.99), a Man Booker winner that surprised and pleased in equal measure. Reviewer Alex Clark found it “a terrifying and ambitious novel, full of dangerous shallows and dark, deep water", bringing knockabout humour to bear on the most serious themes. Surely the year’s most pleasurable read and now a Costa contender, Skippy Dies by Paul Murray (Hamish Hamilton, £13.99), charted teenage highs and lows at an Irish boarding school: Patrick Ness called it “a rare tragicomedy that’s both genuinely tragic and genuinely comedic".

Christopher Tayler applauded Ian McEwan’s “elegant and surprising" response to global warming in Solar (Jonathan Cape, £13.99): “instead of applying doom and gloom, he reaches for a lighter, more comic mode than usual". Meanwhile, Alfred Hickling fell in love with Tiffany Murray’s Diamond Star Halo (Portobello, £12.99), a “glam-rock Dodie Smith" extravaganza about coming of age in a rural recording studio in the 70s. Moving from Wales to San Francisco, later in the year he found Armistead Maupin back to his “rapturous best" with Mary Ann in Autumn (Doubleday, £17.99), revisiting the Tales of the City cast 20 years on.

Lloyd Jones followed his 2007 hit Mr Pip with a novel that Joanna Briscoe described as “extraordinary". Hand Me Down World (John Murray, £14.99), charting a woman’s quest for her child from Africa to Berlin and told through a series of unreliable testimonies, shows that “Jones is becoming one of the most interesting, honest and thought-provoking novelists working today". A mother’s journey also features in one of the most internationally acclaimed novels of the year, Israeli author David Grossman’s To the End of the Land (Jonathan Cape, £18.99). The story of a woman who sets off on foot from her home in Jerusalem, desperate to avoid the officials who might arrive at any time to inform her of her soldier son’s death, it was described by Jacqueline Rose as “one of the most powerful and moving novels I have read". All the characters, living through the Israel-Palestine confict, “are in some sense escapees. The novel is a tribute to their resilience as well as to the precarious vitality of family life".

For Michel Faber, it was a German novel that really stood out. Jenny Erpenbeck, he wrote, “is one of the finest, most exciting authors alive", and Visitation (Portobello, £10.99), the story of a grand house and its occupants in eastern Germany throughout the 20th century, “allows us to feel we’ve known real individuals, experienced the slow unfolding of history, and bonded unconditionally with a place". Blogger Sam Jordison, meanwhile, recommended Johanna Sinisalo’s Birdbrain (Peter Owen, £9.99), a Finnish wilderness thriller that takes its inspiration from Heart of Darkness: it promises “a sense of lurking horror that will leave you troubled for weeks".

There were compelling debuts on our First Book Award shortlist, including Maile Chapman’s wintry tale of a Finnish sanatorium, Your Presence Is Requested at Suvanto (Jonathan Cape, £12.99), and Ned Beauman’s riotous Boxer, Beetle (Sceptre, £12.99). For our first novels columnist, Catherine Taylor, shortlistee Nadifa Mohamed’s Black Mamba Boy (HarperCollins, £12.99) created “a compelling account of the refugee experience" out of the raw material of her father’s epic, unlikely journey from Somalia to postwar Hull. She also acclaimed Amy Sackville’s The Still Point (Portobello, £12.99), recent winner of the John Llewellyn Rhys prize, which contrasts an early polar expedition with the present day. “The two worlds of ice and heat, a century apart, are carefully balanced by the exquisitely restrained prose."

Thriller columnist John O’Connell recommended Peter Temple’s Truth (Quercus, £7.99), a thwarted murder investigation set in Melbourne, as “an unflinching examination of the way money buys power", along with Stuart Neville’s Collusion (Harvill Secker, £12.99), a tale of dirty politics in post-ceasefire Belfast. For Steven Poole, Robert Littell’s The Stalin Epigram (Duckworth, £16.99), which follows turbulent poet Osip Mandelstam into the Lubyanka, was a “masterclass" of paranoia. Maya Jaggi was impressed by Red April by Santiago Roncagliolo (Atlantic, £12.99), since named one of Granta’s Best Young Spanish-Language Novelists, which uses the serial-killer genre to lift the lid on Peru’s bloody recent history.

Crime columnist Laura Wilson was an early fan of Belinda Bauer’s debut Blacklands (Corgi, £7.99), told from a child’s point of view, which went on to win the Crime Writers’ Association Gold Dagger; she also recommended Zoë Ferraris’s City of Veils (Little, Brown, £11.99), a murder mystery set in Jeddah. Well-written horror novels are a rare breed: Eric Brown applauded Joe Hill’s Horns (Gollancz, £9.99), in which supernatural devilry and all-too-human evil mingle in smalltown America. Meanwhile, blogger Damien G Walter enjoyed the literary fantasy of the year, finding in China Miéville’s Kraken (Pan, £7.99), a tale of cops and apocalypse in an alternative London, “a prodigious imagination letting rip".

Turning to short stories, Alex Clark called Yiyun Li’s second collection, Gold Boy, Emerald Girl (Fourth Estate, £16.99), which explores the changes in Chinese culture and society, “hugely impressive". Amy Bloom’s sharp eye was cast on American family life (Where the God of Love Hangs Out, Granta, £10.99), and Helen Simpson’s on the global betrayals of climate-change apathy and the personal privations of middle age (In-Flight Entertainment, Jonathan Cape, £14.99). Hermione Lee acclaimed Colm Tóibín’s collection The Empty Family (Viking, £17.99), stories of “yearning, exile and regret" that range from 1970s Barcelona to troubled present-day Ireland.

Finally, Steven Poole was entranced by Padgett Powell’s The Interrogative Mood (Profile, £9.99), a novel composed entirely of questions, from ""Are your emotions pure?" to “Do you have any friends?" to “Are you for or against canals, in principle?" “Is this the most bloody-mindedly brilliant new work of fiction I have read this year?" he wondered. If Freedom seems too predictable a literary gift, why not take a chance on this?

Los mejores libros del 2010 según New York Times

NYT presentó la lista de los mejores libros de ficción del 2010. La lista es encabezada por la novela Freedom de Jonathan Franzen.

FREEDOM
By Jonathan Franzen. Farrar, Straus & Giroux, $28.
The author of “The Corrections” is back, not quite a decade later, with an even richer and deeper work — a vividly realized narrative set during the Bush years, when the creedal legacy of “personal liberties” assumed new and sometimes ominous proportions. Franzen captures this through the tribulations of a Midwestern family, the ­Berglunds, whose successes, failures and appetite for self-invention reflect the larger story of millennial America.

THE NEW YORKER STORIES
By Ann Beattie. Scribner, $30. 
As these 48 stories published in The New Yorker from 1974 through 2006 demonstrate, Beattie, even as she chronicled and satirized her post-1960s generation, also became its defining voice. She punctures her characters’ pretensions and jadedness with an economy and effortless dialogue that writers have been trying to emulate for three decades, though few, if any, have matched her seamless combination of biting wit and mordant humor, precise irony and consummate cool.

ROOM
By Emma Donoghue. Little, Brown & Company, $24.99.
Donoghue has created one of the pure triumphs of recent fiction: an ebullient child narrator, held captive with his mother in an 11-by-11-foot room, through whom we encounter the blurry, often complicated space between closeness and autonomy. In a narrative at once delicate and vigorous — rich in psychological, sociological and political meaning — Donoghue reveals how joy and terror often dwell side by side.

SELECTED STORIES
By William Trevor. Viking, $35.
Gathering work from Trevor’s previous four collections, this volume shows why his deceptively spare fiction has haunted and moved readers for generations. Set mainly in Ireland and England, Trevor’s tales are eloquent even in their silences, documenting the way the present is consumed by the past, the way ancient patterns shape the future. Neither modernist nor antique, his stories are timeless.

A VISIT FROM THE GOON SQUAD
By Jennifer Egan. Alfred A. Knopf, $25.95.
Time is the “goon squad” in this virtuosic rock ’n’ roll novel about a cynical record producer and the people who intersect his world. Ranging across some 40 years and inhabiting 13 different characters, each with his own story and perspective, Egan makes these disparate parts cohere into an artful whole, irradiated by a Proustian feel for loss, regret and the ravages of love.

adnCultura: el mercado editorial argentino

El suplemento dedica el dossier a este mercado que, solamente en nuestro país, comercializa 75 millones de ejemplares y factura más de 1.000 millones de pesos por año.

La nota contiene comentarios sobre la importancia del nombre del autor a la hora de decidir la publicación o no de un trabajo, la concetración que presenta la industria editorial (el 85% del mercado es manejado por 20 sellos) y la revolución que causa alla y aquí la digitalización y el auge de los ebooks. Además hace un pasaje por personalidades y sellos importantes del mercado editorial local.

Google lanza una base de datos de libros

New York Times publicó una nota sobre este nuevo servicio de Google. Ngrams permite analizar la utilización de las palabras a través del tiempo por medio del análisis de su aparición en libros publicados. La base de datos cuenta actualmente con libros publicados en alemán, español, francés, inglés y ruso.

Esta información está en fase experimental y mayoritariamente utilizadas por investigadores. Es sumamente interesante lo que puede surgir del análisis de esta información y cuanto aporte puede presentar éstos estudios a las diferentes ciencias de la cultura y humanidades.

Una búsqueda por “Perón" cubriendo el período de 1940-2008 dio como resultado predecible grandes picos -representa mayor aparición de dicha palabra en libros publicados- durante los períodos de las 2 presidencias y grandes valles -menor aparición- durante los períodos militares que le sucedieron. No resulta sorprendete el pico a principio de los ‘80 con el retorno a la democracia. Si me resulta sorprendete el pico alrededor del año 2005 y la caída posterior. ¿Alguna idea?



Acceda al servicio aquí.

¿Dónde está el modelo?

Hace años que los argentinos nos acostumbramos a convivir con situaciones que, siendo benévolo, deben ser encuadradas como ilegales o, al menos, que no guardan las formas y costumbres de una sociedad que se precie democrática y republicana. Este accionar ha calado tan hondo que muchos ya ni siquiera cuestionan este modus operandi y la costumbre se ha transformado en cayos. Pero aquellos que aún mantenemos la guardia y perseverenvia en interpretar estos actos como son y nos preguntamos el por qué de estos atropellos hemos recibido durante los últimos 7 años un misma respuesta: “es para defender y profundizar el modelo de crecimiento con acumulación y redistribución nacional y popular". Palabras grandilocuentes si las hay.

Desde el boicot y piquetes a la petrolera Shell promovida por Kichner desde radio nacional, estatización de las AFJPs, conflicto con el campo para ver quien se quedaba con una renta extraordinaria por estar los precios de los commodities en records históricos, etc. etc. La respuesta fue la misma: es por el modelo.

Hay que ser honesto y decir que para la buena parte de los burgueses que habitamos el país y que no salimos de nuestra zona de confort, es dificil saber si verdaderamente el modelo daba sus frutos en términos colectivos. Quizás podemos intuirlo por la gran cantidad de niños que piden en las esquinas de cualquier conglomerado urbano. Una buena parte de la población no convive diariamente con la argentina profunda de la cual el modelo K venía a ser la respuesta y solución.

Los acontecimientos ocurridos en los últimos días en Soldati y Villa Lugano, y el efecto dominó que está sucediendo con la ocupación de predios en todo el ámbito metropolitano, incluyendo los cordones del conurbano, demuestra claramente la falacia y mala ejecución del tan publicitado modelo. Las cifras oficiales que se pueden leer en la prensa son escalofriantes y nos hablan de una franja muy numerosa de nuestra sociedad. Tampoco debemos cometer el error de creernos que esto sucede solamente en el conurbano. Es un problema terrible que azota en todo el país. Semanas atras lo vimos con comunidades de pueblos originarios en Formosa. Mempo Giardinalli viene denunciando la agravante situación del Cacho desde hace ya varios años. Lass cifras son eatremecedoras: 17.5 por mil de mortalidad infantil y 3 veces el analfabetismo promedio del país.

Es hora que nuestra política cambie sus asesores en marketing y comunicación por asistentes sociales y maestros que asistan verdaderamente para solucionar la terrible exclusión social que tenemos en nuestro país.

Nada nuevo bajo el sol...

 Ha pasado la exaltación de los primeros días tras la revelación de los cables diplomáticos por wikileaks. Sin embargo, la discusión de fondo continúa. La Nación publica una pequeña pero elocuente nota de la periodista Juana Libedinsky.

Dice Juana Libedinsky:
No hay nada nuevo bajo el sol. No hay nada nuevo en decirlo, pero se vuelve particularmente relevante cuando se advierte que una de las descripciones más pertinentes que circulan sobre un fenómeno tan del siglo XXI como las revelaciones de WikiLeaks, en realidad, se encuentra en un cuento de la Inglaterra de principios de siglo XX.

El punto central es el mismo: que sea en la diplomacia contemporánea, en una fiesta eduardiana o en un harén, hay una cuota de hipocresía que es necesaria para que las relaciones humanas puedan seguir adelante. Y que cuando se levanta del todo ese velo, surgen serias tensiones, no porque los líderes políticos, personajes de la sociedad inglesa o sultanes y concubinas no supieran que, detrás de la fachada de cordialidad, son detestados, sino porque la expresión pública de este desagrado es el insulto que no puede ser fácilmente ignorado.

En El efecto Tobermory, Saki narra la historia del gato de una familia de la alta sociedad británica que, para sorpresa de todos, aprende a hablar durante un fin de semana en que la mansión está llena de invitados. Hasta ese momento, todos habían hablado delante del gato Tobermory sin medir sus palabras, y el animal comienza a repetirlas.

Por ejemplo, cuenta a todos que Lord y Lady Blemley, los dueños de casa, sólo invitaron a una señora de alta alcurnia que creía ser su íntima amiga porque no entendía nada de mecánica y quieren venderle su coche defectuoso. Otro ilustre huésped encuentra a los Blemley insufribles, pero aceptó la invitación porque tienen un buen cocinero. Así el gato va contando lo que unos decían a espaldas de los otros, creando una situación insostenible. A la mañana siguiente, aparece muerto.

La explicación oficial es que se debió a una pelea con el gato del presbítero del pueblo. La hipocresía cotidiana inmediatamente se recupera y las relaciones sociales vuelven a florecer. Después del almuerzo -cuenta Saki-, Lady Blemley le escribe una agresiva carta al religioso por la pérdida de su adorada mascota.

El futuro de Julian Assange, claro, todavía es una incógnita, pero quienes le encuentran un paralelo marcado con Tobermory tienen razón para preocuparse.
El relato de Saki se encuentra en dominio público en el Proyecto Gutenberg. Vínculo a la obra de Saki. Vínculo al cuento Tobermory.

Relato fotográfico de la protesta estudiantil en Londres

London tuition fee protest by The Boston Globe
Yesterday (December 10), in central London, thousands of students and others gathered to protest as Britain’s Parliament met to vote on a proposal to raise university tuition fees significantly - nearly tripling them - as part of a continuing set of austerity programs. During the protest, several clashes took place between police and protesters, resulting in numerous injuries and 43 arrests. Late in the demonstration, a group of protesters attacked the car of Prince Charles and Camilla, Duchess of Cornwall as the couple were inside, being driven to the London Palladium. The car was slightly damaged, the royal couple unharmed, though a bit shaken by the incident. Parliament did end up narrowly approving the measure, and the fee increases are set to take effect in 2012. Collected here are images from London last night.
Relato fotográfico de la protesta estudiantil en Londres

"Entre la idea
Y la realidad
Entre el gesto
Y el acto
Está la sombra."

Los hombres huecos”, T. S. Elliot